Derfor bør du samkjøre digital markedsføring med profilering i den virkelige verden

Digital markedsføring er helt avgjørende i 2024, men det er også viktig ikke å glemme skilting og annen profilering i den virkelige verden. Så lenge som virksomheten ikke er digital fra a til å, vil det være nødvendig å skape oppmerksomhet som bygger videre på tiltak via for eksempel sosiale medier og søkemotorer.

Enkel profilering som gjør det enkelt å gjenkjenne virksomheten

For små og mellomstore bedrifter er hovedformålet med markedskommunikasjon ofte å skape oppmerksomhet. Å gjøre mulige kunder klar over at virksomheten eksisterer er vanligvis det første trinnet. Enkle grep som dørskilt og profilering av fasade gjør det enklere for kunder å gjenkjenne bedriften på en enkel måte.

I den forbindelse er det viktig at den visuelle profilen samsvarer, slik at tekst, logoer og andre budskap henger naturlig sammen med tilsvarende elementer i de digitale kanalene. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å lage en identisk kopi av de digitale annonsene, men det er gunstig å «gjenbruke» deler.

Markedsføring som skaper oppmerksomhet og handling

Markedskommunikasjon i både digitale og analoge kanaler bør også etter hvert føre til målbare handlinger i den virkelige verden. Store selskaper kan bruke ressurser på kampanjer som utelukkende skal bygge stemninger og følelser knyttet til en merkevare, selv om slike tiltak også i neste trinn bør påvirke salg og andre målbare parametere.

For en mindre bedrift er det viktig å sørge for at alle markedsføringsgrep skaper en målbar effekt. Med et begrenset markedsføringsbudsjett er det ekstra viktig at hver eneste krone teller, og det er derfor ofte nødvendig å prioritere kampanjer med en tydelig sammenheng mellom budsjett og resultat. Da er det ekstra viktig å legge til rette for at den digitale markedsføringen skaper resultater i butikk eller showroom. Ved å bruke for eksempel kampanjekoder eller tidsbegrensede tilbud er det mulig å lage relativt greie analyser av hvilke annonser som skaper de beste resultatene.